Blijf in beweging! Uw spiermassa neemt snel af bij ziek zijn en als u veel in bed ligt. Na één week ziek zijn, kunt u 10% spiermassa verloren hebben. Dit kan directe gevolgen hebben voor uw dagelijkse activiteiten.  

Oefen dagelijks ca. 20 - 30 minuten, wat passend is bij uw lichaam volgens de volgende criteria: de spieren moeten vermoeid aanvoelen na de oefening en tijdens het oefenen moet u gemakkelijk kunnen blijven praten.  

Ligt u in bed? Maak dan zwembewegingen met uw armen of fietsbewegingen met uw benen. 

Probeer elke dag iets meer te bewegen, maar forceer hierbij niet.  

Als u moet liggen, probeer dan indien mogelijk af en toe te zitten. Lopen is nog beter. 

Sta ieder uur op om even te bewegen. 

Neem zo vaak mogelijk de trap, loop eventueel een aantal keer de trap op en af voor uw conditie. 

Doe spierkrachtoefeningen, zoals een aantal keer opstaan uit de stoel, afwisselend de knieën heffen in stand of opdrukken tegen een muur (zie afbeelding hiernaast). 

  

Ademhalingsoefeningen: 

Het kan zijn dat u (beginnende) klachten van de luchtwegen ervaart, waarbij ademhalingsoefeningen kunnen helpen: 

- Adem rustig en diep in. Houd uw adem enkele tellen vast en adem rustig uit. Herhaal dit 5 keer.  

Overmatige slijmvorming? Voer dan deze oefening uit:  

- Adem rustig en diep in. Houd uw adem enkele tellen vast en adem rustig uit. Herhaal dit 5 keer.  

- Doe vervolgens alsof u een bril of raam zou willen beslaan, door krachtig met open mond uit te ademen. Herhaal dit 3 keer. 

- Hoest krachtig en probeer uw slijm op te hoesten. 

 

Heeft u vragen over het opbouwen van uw conditie en/of spierkracht, vragen over bovenstaande of wilt u een persoonlijk trainingsschema? Neem dan contact met ons op en wij helpen u verder.