Energie en eiwit verrijkte voeding bij/na Corona

Tijdens en na corona kan eten een groot probleem zijn vanwege verminderde eetlust, misselijkheid en/of vermoeidheid. Terwijl uw lichaam bij ziekte juist meer voedingsstoffen nodig heeft, ontvangt het minder! U loopt het risico om in een slechte voedingstoestand terecht te komen.

Er wordt gesproken van een slechte voedingstoestand als uw gewicht binnen één maand onbedoeld meer dan vijf procent gedaald is of binnen zes maanden meer dan tien procent gedaald is. Ook iemand met overgewicht kan door gewichtsverlies tijdens ziekte snel in een slechte voedingstoestand komen. Een slechte voedingstoestand, ook wel ondervoeding genoemd, betekent dat het lichaam te weinig voedingstoffen beschikbaar heeft, zoals eiwitten en energie. Afvallen is dus ongewenst.

Ondervoeding heeft als gevolg een verlaging van de weerstand, waardoor eerder complicaties ontstaan en een langdurig herstel. Voor het bereiken van een goede voedingstoestand is een energie en eiwit verrijkte voeding nodig.

Wat te doen bij ondervoeding?

Vooral energie- en eiwitrijke voeding is belangrijk. Energie hebben wij nodig bij alles wat we doen, bijvoorbeeld lopen en fietsen. Maar ook bij alles wat er in ons lichaam gebeurt, zoals ademhalen, praten en het kloppen van het hart. Eiwitten zijn nodig voor de opbouw en instandhouding van de spieren en ons bloed, de weerstand en voor herstel. Bij ziekte is eiwit de belangrijkste voedingsstof voor herstel. Verdeel de eiwitten goed over de dag, zo worden ze optimaal benut.

Met een goed samengestelde voeding krijgt u alle belangrijke voedingsstoffen binnen, dus ook vitamines en mineralen.

Heeft u vragen over uw eetpatroon? Schakel dan de diëtist in!  http://beleefgezonder.nl/