Van onze ergo therapeute Patricia Verstraten

Vermoeidheid en verminderde energie kunnen ervoor zorgen dat het oppakken van uw dagelijkse dingen veel moeite kost, terwijl het juist fijn is om betekenisvolle activiteiten te doen.  

 

Adviezen wanneer u nog maar weinig energie heeft:  

Geef de dag structuur door ’s ochtends op te staan en aan de dag te beginnen (blijf niet onnodig op bed liggen). 

Plan uw activiteiten gedurende de dag. Elke activiteit kost energie. Wassen, douchen, ontbijten; in welke volgorde lukt dit het beste? 

Plan voldoende tijd in voor uw activiteiten, vraag niet teveel van uzelf. 

Bedenk welke activiteiten u graag weer als eerste zou willen uitvoeren; ga hiermee beginnen. U kunt niet alles tegelijk oppakken en op deze manier krijgt u toch weer een stukje regie terug op uw dagelijks handelen. 

 

Plan na elke activiteit een rustmoment in. 

Plan ook uw beweeg- en oefenmomenten in. 

Plan vaste rustmomenten in, een voorbeeld: Rond 10.30 uur (maximaal 20 minuten rust)  - Na de lunch   - Rond 15.30 uur (maximaal 20 minuten rust) . Indien nodig kunt u uiteraard nog meer korte rustmomenten inplannen 

 

Rust en ontspanning: Bedenk wat voor u rust en ontspanning is, dit is namelijk voor iedereen anders:  op bed liggen, in een comfortabele stoel zitten, een kopje koffie drinken, een tijdschrift doorbladeren, computer/tablet, een boek lezen, een puzzel maken, iemand bellen, muziek luisteren, of juist géén geluiden om u heen? Zorg voor een fijne plek om te rusten/ontspannen bijvoorbeeld in een rustfauteuil of tijdelijk een bed beneden. 

 

Als u écht wilt rusten, leg dan uw smartphone/tablet weg, zorg dat u dan géén prikkels, geluiden of beelden binnenkrijgt. 

 

Bekijk of u activiteiten die u normaal staand doet, ook zittend kunt doen indien nodig. Bijvoorbeeld op een stoel of kruk in de douche of aan de wastafel, zittend aan het aanrecht, zittend een maaltijd bereiden of zittend in de tuin werken; dit kost u minder energie maar u bent wel in beweging en bent met iets betekenisvol bezig. 

 

Zorg voor een goed ingerichte werkplek: ga bijvoorbeeld dichtbij het aanrecht staan, zorg voor een fijne zithouding achter de computer; op deze manier ‘bewaart’ u uw energie voor de andere dingen die u nog wil doen.   

 

Veel gebruikte (tijdelijke) hulpmiddelen wanneer uw energie en kracht nog niet optimaal is: 

postoel / urinaal bij bed (wanneer u ’s nachts naar het toilet moet)  

bedbeugel (wanneer omdraaien in bed moeizaam gaat) 

trippelstoel (wanneer u niet in staat bent om staand uw handelingen uit te voeren) 

douchestoel / douchekruk (wanneer het staan in de douche en/of aan de wastafel teveel energie kost) 

 

Deze hulpmiddelen kunt u ook gebruiken om energie te sparen voor dingen die u écht belangrijk/leuk vindt om te doen (zoals het uitvoeren van oefeningen, of energie overhouden om een maaltijd te kunnen nuttigen) 

 

Bespreek uw behoefte aan rust en ontspanning met uw familie/huisgenoten zodat zij er rekening mee kunnen houden en samen met u een planning kunnen maken. 

 

Natuurlijk verloopt het oppakken van de dagelijkse activiteiten bij iedereen anders. Schakel een ergotherapeut in om hierbij advies en begeleiding te krijgen die bij uw situatie past. Zo wordt er met u meegedacht hoe u het beste structuur aan kan brengen binnen uw gewoontes, dagritme en wensen. 

 

Voor meer informatie neem contact op met